5 cara Redakan kemarahan ibu kepada Anak

Bila kemarahan menguasai diri cepat2 lah istighfar... Api kemarahan boleh merebak kepada insan yg tidak bersalah ...
Ya kita sekarang dalam zaman yang sangat mencabar dan STRESS. Sebagai ibu bapa kita kena bijak untuk kawal emosi kita dari terjadinya stress dalam diri kita. Ia juga kerap terjadi pada saya dulu bila kita x kawal emosi, stress akan muncul dalam diri kita, bila stress muncul mulalah kita akan rasa nak marah . Kadang-kadang benda kecil pun boleh jadi nak marah macam kena rasuk pasal stress telah menguasai diri kita. Yang jadi mangsa adalah anak-anak dan suami. Bila anak-anak dan suami menjadi mangsa stress seorang isteri mereka juga turut terkesan dalam stress tersebut dan disini akan bermulalah pergaduhan . Wanita adalah golongan paling ramai mengalami stress.
Hari ini saya kongsikan 5 cara untuk hindari diri kita dari STRESS.



1. SENTIASA BERISTIGFAR DAN BERZIKIR
Cara ini dapat melembutkan hati kita yang sedang marah. Hebatnya kuasa istigfar hati kita terus lembut dan kita dapat berfikir dengan normal bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi.

2. SOLAT DAN BERWUDUK
Kita sebagai seorang pekerja yang makan gaji tidak lari dari teguran dan kemarahan dari seorang bos .Kadang-kadang ia menyedarkan kita juga dari leka terhadap tugasan dan tanggungjawab yang diberikan pada kita. Saya pernah kena marah atas sebab -sebab tertentu. dan masa tu kita sebagai pekerja x boleh nak membela diri kita pada masa tersebut. Dan rasa geram, x puashati mula muncul tapi jangan kita layan dan ikutkan perasaan tersebut ini kerana terdapat hasutan yang menjadikan kita seperti itu iaitu bisikan syaitan. Ambillah wuduk dan bersolat sunat 2 rakaat, bagi menenangkan hati yang sedang marah . Inn Shaa Allah hati kita akan jadi tenang.

3.LUAHKAN PERASAAN TERSEBUT
Pentingnya untuk kita meluahkan perasaan kita bagi meredakan kemarahan yang berapi dalam diri kita dengan meluahkan rasa kemarahan tersebut. Tidak kira meluahkan perasaan kepada suami, ibu bapa , kawan rapat, asalkan ia seoarang yang dipercayaai. Meluahkan perasaan kepada Allah juga sangat bagus kerana hanya dia mengetahui apa yang kita rasakan. Meluahkan melalui penulisan di keras juga dapat menghilangkan rasa Tekanan yang ada dalam diri kita . Ya saya selalu juga meluahkan perasaan terhadap kertas lepas tu saya masuk dalam tong sampah, ia seperti memasukan segala masalah tersebut kedalam tong sampah itu juga.

4.MURAH DENGAN SENYUMAN
Dengan senyuman kita dapat menukarkan mood yang tidak baik kepada mood yang sangat positif . X percaya cuba senyum pada seseorang dan mulakan hari kita dengan senyuman pada cermin sebelum keluar rumah. Pasti kita akan mendapat aura positif tersebut.

5.JANGAN SUKA AMBIL TAHU HAL ORANG LAIN
Ini sangat penting dalam diri kita selain mendapat dosa, ia juga mengundang aura-aura negetif pada diri kita. Allah pun x suka pada umatnya yang suka ambil tahu hal orang lain, lebih teruk jika sesuatu pekara yang tidak betul dan disampaikan ia akan menjadi fitnah dan pergaduhan , bila pergaduhan terjadi mulalah kita stress dengan orang sekeliling. Jadi jangan suka ambil tahu hal orang lain.

HIDUPLAH DENGAN SEDERHANA DAN  SETIASA BERSYUKUR
mencari suplement banyak susu
jom cuba yamatin whatsap 0122439690
#milkbooster

Ulasan